Wednesday, January 6, 2016

RAGAM PEWARIS

Rata-rata media utama sedang rancak melaporkan kisah persekolahan anak-anak sejak beberapa hari lalu. Jelas sekali perhatian akan tertumpu kepada insiden-insiden lucu, comel dan tegang yang terpaksa di 'hadap' oleh pendidik yang terlibat.
Namun ia bukan lagi perkara yang eksklusif. Cuma secara tradisi, ia cukup 'besar' untuk dijadikan headline hampir di seluruh media. Sama macam kisah hari raya... hehe.

Aku juga tidak terkecuali mengharungi saat istimewa ini. Dalam diam, pejam dan celik, marah dan kasih, rupanya putera sulongku sudah menjengah fasa baru dalam kehidupannya. Apa pun bayangan yang tersimpan dalam benaknya, hanya dia sendiri yang tahu. Aku sekadar mampu menterjemah rasa itu melalui raut wajah serta tenungan matanya pada hari pertama persekolahannya. Namun terasa bangga dijiwaku dan rasa syukur yang sangat tinggi kerana diberi kudrat dan kesempatan untuk berkongsi rasa yang pernah aku lalui hampir 40 tahun lalu. Cuma cara dan laluannya jauh berbeza... 
Mmm... itu sudah menjadi sejarah.

Bagi aku bukan sejarah itu yang mahu aku ulang dan ulang serta dijadikan topik penceritaan. Tidak juga untuk dijadikan contoh atau rujukan. Situasi sudah terlalu jauh berbeza. Mana mungkin aku mengajarkan dia untuk bertindak sepertimana tindakan aku pada empat dekad lalu..
Apa yang lebih penting ialah, anak-anak ini bakal menjadi apa  tatkala dia seumur aku nanti? Yang aku tahu... dan anda juga tahu ialah mereka ini bakal menjadi pewaris. Pewaris  kepemimpinan... Pewaris keluarga... Pewaris generasi... Pewaris negara... Tetapi pewaris yang bagaimana?

Samada warisan itu putih, hitam mahupun kelabu, kitalah yang mencorakkannya disaat ini. Kiri atau Kanan langkah pertamanya... Lurus atau bengkok laluannya adalah berasaskan kepada pimpinan dan dorongan anda dan aku sekarang... Huh... sesungguhnya besar sekali amanah ini...

Kecomelan, suka dan duka yang kita lihat tatkala kaki mereka melangkah masuk kebilik darjah itu hanyalah sekeping cermin yang menggambarkan permulaan  kepada kehidupan yang kita lalui hari ini... Dan yang lebih penting untuk diamati ialah, kemanakah haluannya tatkala mereka mencecah usia seperti aku ini nanti...

Aku akan terus berdoa semoga anak-anak ini sentiasa dilindungi, diberkati dan dirahmati oleh Nya seterusnya menjadi insan  berilmu yang memanafaatkan ilmu yang dimiliki demi kebaikan diri mereka, kesejahteraan keluarga seiring dengan memartabatkan agama dan mempertahankan kedaulatan negara....

Amin Ya Rabbal Alamin...

Sunday, January 3, 2016

SELAMAT TAHUN BARU LAGI... KE 2016

Alhamdulillah.. Syukur masih dipanjangkan umur untuk menjengah ke tahun 2016... 
Entah berapa banyak azam yang di buat pada tahun2 lalu yang tak pernah sempat ditunaikan. Namun bagi aku, gerak hati untuk memperbaharui keinginan, cita-cita dan target itu rasanya sudah memadai untuk menggambarkan bahawa gua sentiasa ingin memperbaiki masa depan kehidupan gua.

Dalam agama pun telah diingatkan bahawa setiap amalan itu bermula dengan niat. Tetapi niat harus di susuli dengan tindakan yang akan merealisasikan tujuan dan maksud tersebut. Contohnya kalau nak makan... cer pasang je niat nak makan. Pas tu dok lah tunggu kat situ sampai kiamat... Paham-paham je lah ek... 

Memikirkan tentang masa depan, Aku pun agak gusar kali ini. Maksud aku, untuk menempuh tahun 2016 ni. Menggelisahkan... betul ke ayat tu? lantaklah!
Isu pertelingkahan politik, cabaran ekonomi dan macam-macam isu bodoh semakin tak terbendung. Yang dipertanggungjawabkan cuma sekadar mampu melolong kat media siang dan malam. Fakta mana satu yang betul pun dah tak tahu, disebabkan pelbagai putarbelit yang semakin 'kompleks'. Hanya DIA yang Maha Mengetahui segala rahsia disebalik semua kejadian ini...

Biarpun segala apa yang bakal berlaku nanti harus ditempuhi juga, tetapi persediaan untuk memberi ketenangan dan ketenteraman kepada yang tersayang wajib diutamakan. Keceriaan mereka adalah semangat buat aku dan mungkin korang jugak...

Justeru seperti juga korang semua jugak, aku pun pasang azam baru lagi ni.. ops! azam lama yang diperbaharui lah... Tapi tak yah lah nak heboh apa azam tu kat entri ni... takut carry forward lagi tahun depan... so, aku simpan sendiri je lah ek...

p/s: korang semua pun sama la... toksah lah korang nak heboh2 ngan azam baru... 


© Senyum Poyo

MY Channel

Loading...