Monday, May 5, 2014

SETAHUN DAH !

Well, Hari ini 5 Mei 2014 genap setahun selepas pilihanraya umum ke 13. Apakah yang kita dapat analisis daripada 'majlis' ini? Ye, masih terlalu awal untuk aku menterjemah apa yang bakal terlaksana untuk tempaoh satu penggal selepas PRU ini.

Aku pasti ramai yang akan menyanggah statement aku jika aku katakan tidak ada apa yang boleh aku banggakan didalam kehidupan harian setelah semua pihak yang menang meneruskan pentadbiran yang diamanahkan. Sejak setahun lalu, pelbagai isu yang memberi tekanan kepada kita semakin terserlah. Selain itu, 'bala bencana' yang tiba seakan memberi 'hukuman' kepada kita semua walaupun antara kita ada yang tidak terlibat langsung didalam merencana dan memegang amanah ini.

Lihat saja berita di TV setiap hari. Bagi aku tiada banyak bezanya dari apa yang di laporkan 4-5 tahun sebelum pru dulu. Cuma cara penyampaiannya aje yang diubah suai oleh mereka yang 'pintar' dalam membuat 'cerpen dan novel' politik. Tak caya? Cuba imbas balik. 

Kisah keburukan sesama kita terus menjadi 'headline' di dada akhbar dan media elektronik. Kisah perbalahan antara parti-parti politik terus 'berkumandang', sama aje macam masa kempen pru dulu... Kisah kondem mengondem terus menghiasi hampir semua media... Kisah ulangtayang 'drama liwat', di tayangkan semula dengan 'olahan babak'. Kisah-kisah 'racist' dah jadi seolah senjata bagi orang-orang tertentu yang kononnya untuk mempertahankan hak. Dan macam-macam kisah lagi yang aku maleh nak tulis kat sini...

Pointnya ialah; bagi aku kisah semua tu tidak membantu didalam pembangunan dan kesejahteraan hidup kita semua. Ye betul, perkara tu harus ditangani dengan bijaksana. Tetapi tak perlulah menjadi agenda utama untuk diberikan perhatian oleh semua pihak. Biarkan yang dipertanggungjawabkan menyelesaikannya. Jika semua yang memikul amanah terus memberi perhatian pada perkara-perkara ini, bila masa nak melaksanakan tanggungjawab sebenar yang diamanahkan? Bagaimana dengan halatuju kehidupan kita esok hari dan anak cucu kita di masa akan datang?

Bagi aku transformasi yang di war-warkan juga masih berada dibibir. Ye, mungkin pelaksanaanya masih berjalan, tetapi apakah kita tidak layak untuk merasakan prosesnya? Oh mungkin aku masih tidor. Kos hidup yang semakin meningkat tu adalah sebahagian dari transformasi kot?  Ntah ler... Kalau setahun berlalu macam ni, kita cuma ada 2 tahun lagi untuk melihat dan merasakan sebahagian daripada hasilnya... setidak-tidaknya proses kearah itu... Tahun ke-3 dan ke-4, tak perlu berharap sangat kerana semua pihak akan sibuk lagi dengan perancangan untuk PRU 14 pula... So, it will go round and round and round... 

Apa pun setahun telah berlalu. 12 bulan itu tak mungkin akan kembali lagi. Persoalan dalam kepala aku... Aku ulang ye, dalam kepala aku; Apakah perkara yang sama akan berlaku dalam masa 2-3 tahun lagi? Suka tak suka, kena lah sabar dan terus bersabar dengan bersandarkan harapan... 

Wallahu a'lam...

© Senyum Poyo

MY Channel

Loading...