Monday, February 17, 2014

MANGSA & PEMANGSA

Entah kenapa, aku dah jadi malas nak mengetuk keyboard ni untuk buat entry sejak awal tahun tu hari... Macam tak de benda nak coret jer... lagi-lagi politik dan keluhan yang tak de kesudahan. Korang pun mesti bosan dah nak layan tul tak?

Namun disebabkan jiwa yang suka mencoret, aku terpanggil jugak nak buat entry pertama untuk tahun 2014 ni. Tapi kali ni bukan nak citer pasal politik la. Bukan jugak isu prk Kajang walaupun aku dah lebih sedekad menjadi rakyat Kajang... pada aku, walau apapun pendapat yang diberikan, mesti tidak akan menyenangkan semua pihak. So, aku pilih untuk jadi pemerhati tetap kali ni. Lagipun aku bukan pangkah kat Kajang pun. So, Buat apa nak sibuk2 berkempen... 

So entry aku kali ni ialah pasal kehidupan. Bukan nak 'deep' sangat pun. Cuma sekadar mengambil dan menganalisa secara mudah tentang kejadian dan peristiwa yang telah dan sedang berlaku...

Kebelakangan ni aku banyak membaca tentang perihal kehidupan manusia di dunia yang serba moden lah kononya ni. Bukan sajer di negara ini, malah seluruh dunia...Semakin hari semakin ramai yang hilang pertimbangan akibat gangguan mental yang tertekan oleh cengkaman ekonomi yang tiada belas kasihan pada sesiapa.

Apakah kerna semua orang melakukan atau seluruh dunia mengalami perkara yang sama, kita harus meng'halal'kan perbuatan dan tindakan yang tidak bertamadun ini? Oh tidak? Tidak untuk aku!

Justeru, kita lihat insan yang teguh pendirian dan pegangan agamanya akan terus merentas cabaran ini dengan mencari jalan penyelesaian. Manakala yang agak kecewa atau 'dikecewakan' dengan 'nasib' akan mencari hujah-hujah songsang untuk memenuhi tuntutan 'rasa' kecewa itu walaupun ia akan menjurus kepada rasa yang lebih 'hiba'. Manakala ada pula golongan yang 'rapuh' pendirian dan pegangan, mengambil jalan pintas dengan bertindak 'buas' dalam mencari penyelesaian kepada masalah mereka. 

Lihat saja di dada-dada akhbar setiap hari kebelakangan ini. Tindakan segelintir manusia yang 'rapuh' ini amat menyedihkan. Nyawa manusia lain umpama barang taruhan untuk menyelesaikan kekusutan mereka. Harta milik insan lain umpama 'hadiah' kepada sebuah 'pertandingan'  yang harus di rampas oleh mereka yang menang dan 'berkuasa'. Tidak dapat dengan lembut, cara kasar menjadi pilihan. Anak-anak kecil dan wanita dilihat sebagai barang 'mainan' yang boleh diperlakukan sesuka hati (tak payah aku nak elaborate). Yang paling menyedihkan, insan yang menjadi mangsa ini selalunya tidak mampu mempertahankan diri, melainkan hanya menyerah.. Sungguh menyedihkan.

Itu cuma antara contoh yang aku nak gambarkan. Ada macam-macam lagi yang tak perlu aku coretkan. Rasanya, kita semua pun sedar... Tapi, apakah yang mampu kita lakukan? Apakah tanggungjawab ini harus dipikul oleh hanya segelintir pihak yang bilangannya kurang 1/3 daripada jumlah 'player' yang terlibat? Mampukah?

Jauh di sudut hati, aku sudah lama merasa. Mindaku semakin berkecamuk berfikir; apakah akan jadi pada generasi anak-anak aku dalam tempoh 10-20 tahun akan datang? Mungkinkah mereka ini akan jadi 'mangsa' atau 'pemangsa' yang telah terpengaruh dengan acuan yang sedang dibina oleh generasi kita pada hari ini? Tanpa kita semua sedari? Oh No!!!

Semoga kita dan mereka ini terus dilindungi dari menjadi salah satu daripadanya. Justeru, aku rasa adalah menjadi tanggungjawab kita untuk mencipta satu lagi kumpulan yang pastinya BUKAN 'mangsa' ataupun 'pemangsa'. Apakah dan bagaimanakah?

Ya tuhan... selamatkanlah kami dan generasi kami dari perkara-perkara yang bathil dan menjijikkan... Rahmatilah kahidupan kami di tanahair yang bernama Malaysia ini.. Amin

Hasbunallahu Wanekmal Wakel...

No comments: