Tuesday, October 2, 2012

JANGAN KELEPET!

Apa tu kelepet? kalau korang cari kat kamus mungkin jumpa kot... hehe tapi maksudnya lain lah sikit... simbolik! Apa pun, aku percaya, korang faham sebab aku selalu meletakkan orang lain lebih pintar dari aku....

Aku cuma nak mencoretkan tentang persepsi segelintir orang tertentu bersama gerombolan yang bersama mereka. Termasuklah pihak media yang 'terpaksa' mengikut 'perintah' mereka untuk mengelepet kita semua...Tak faham? tak pe, pelan-pelan fikir... nanti faham lah tu...

Aku nak amik contoh beberapa minggu kebelakangan ni... Baik di media cetak, elektronik dan media sosial sibok mengelepet isu-isu tertentu. Yang aku 'kagum' sangat tu ialah cara penyampaian dan 'kaedah' susunan ayat yang menampakkan 'convincing'... tapi isinya tu masih benda yang sama... Pas tu di manipulate semaksima yang boleh... Adush! Bodoh sangat ke orang yang menyaksikannya? Diam tak bermaksud setuju... Dalam nikah kahwin je boleh pakai 'diam tanda setuju'...

Persoalan; Mengapakah mereka ini menganggap kita semua ni buta dan tuli? Apakah mereka menganggap sumber berita yang sampai pada kita semua ni hanya datang dari mereka aje? So, mereka boleh nak 'kelepet'?... Hey, its 21st century lah! Namun, aku percaya ada berjuta lagi manusia yang hidup di bumi Malaysia ini faham akan agenda mereka ini... cuma mereka ini memilih untuk pandang dan dengar je dulu... tungguuuu!

Come on lah.... semakin hari sebenarnya kita semakin mual dengan kisah dan skrip yang sama.... Kalau citer cam ni masuk panggung, kompom rugi besar penerbitnya... Tapi, kalau mereka ni yang jadi penerbitnya, itu pun mereka boleh nak  'kelepet'kan?

Sedar tak sedar, dah tinggal kurang dari 8 tahun, kita nak mencapai status negara maju... Tapi, majukah negara kita ini kalau pemikiran segelintir dari kita masih membawa bersama elemen 'kelepet' sepanjang masa? Kita dah 55 tahun merdeka, tapi benar-benar merdeka kah kita? Kita harus jujur mengakui bahawa pemikiran segelintir dari kita masih dipengaruhi oleh tindak-tanduk penjajah... Kepala bana tu lah penjajah dulu tu!

Sikap yang tidak pernah terhakis didalam pemikiran kita ialah, susah menerima pandangan dan teguran. Pas tu, kita lebih suka bercakaran sesama sendiri... Terlalu mudah untuk kita mencari satu sebab untuk bertelingkah.... Dari isu sampah, sampailah kepada isu Jet... kita lebih suka membongkar dan menghebahkan kesilapan dari mencari solusi kepada isu itu....Kenapa? sebab kita sentiasa nak menutup lubang yang ada pada diri kita dari di bongkar oleh orang lain... Ini lah yang menjurus kepada wujudnya tindakan 'kelepet'...

Sedarlah wei... 'kelepet' tidak lagi relevan sekarang ni sebab dah ada 'software' alaf baru yang boleh 'scan' mereka yang 'mengelepet'... Silap hari bulan, korang akan jadi "kerepet"... QahQahQah!

No comments:

MY Channel

Loading...