Monday, July 23, 2012

PUISI SYAHDU!

Alhamdulillah.... dah 3 hari posa hari ni... Nampak macam ramai yang agak 'sedar' dengan kedatangan Ramadhan kali ni... Berita 3 suku dan media arus perdana pun agak berhati-hati dalam menyiarkan berita 'sohih' mereka... Baguih lah tu... Lupakan kejap fahaman politik dan bersatu lah sambil meluruskan Shaf untuk mendapatkan rahmat dan keredhaan Ilahi sepanjang bulan ini... Mudah-mudahan ia akan berterusan sampai bila-bila... Walaupun tiupan 'sangkakala' pilihanraya di bunyikan nanti.... hehehehe..

Cuma ada satu dua isu yang membuat aku terpanggil nak mencoret-coret kat sini... ada plak masa terluang ni ha... Aku bukan nak jadi batu api, malah jauh sekali nak mengambil kesempatan dari apa yang berlaku sehari dua ni... Tidak.. tak! bukan pulak nak memperkecilkan 2 isu ni, tapi sampai hari ni aku tak nampak camana para 'cediakawan' dan 'pemimpin' kita yang hebat2 ni menggalas tanggungjawab mereka bagi 'menjawab' persoalan yang berbangkit ni... Nak tau apa? (1). Isu air di Lembah Kelang dan (2). Isu Tema hari Merdeka... Yang satu tu hanya melibatkan pemustautin di lembah klang, dan kedua tu memang menjadi isu yang melibatkan semua hampir 30 juta rakyat Malaysia... 

Dalam isu air ni, masing-masing terutamanya 'federal' asyik nak menyalahkan kerajaan negeri melalui media, malangnya kerajaan negeri tidak berpeluang untuk 'membela' diri... Sampai hari ini, tidak ada perbincangan terbuka antara dua-dua pihak.... Yang ada ialah siaran 3 suku yang menyiarkan apa komen dari satu pihak aje.... So, bila nak selesai kalau hanya siaran 3 suku yang bercakap? Air liur pun bleh kering kalau terus bercakap tanpa henti... So, apa tindakan yang harus diambil jika semua melihat slogan 'rakyat didahulukan ?"... Nampak sangat macam nak cari salah dan kununnya depa lah yang baguih.... Kalau ikut cara depa semua di bebankan pada rakyat, memanglah nampak baguih.... Rakyat yang dulu kena bayaq! 

Berkaitan tema hari Merdeka 2012 ni lagi satu hal lagi... Dah 55 tahun merdeka pun kita masih berfikiran sempit dengan menganggap 'manusia' kat tanahair tercinta ni tak faham apa yang cuba disampaikan.... Mak Cik Felda pun tahu lah apa itu yang dinamakan "Tema"... Naper lak lepas 55 tahun baru kita nak cakap pasal janji ditepati? Apa janji yang ditepati tu? Janji memang lah kena tepati.... apedah!

Nampak sangat dalam banyak hal yang membabitkan kepentingan umum dikawal oleh pihak tertentu.. Setuju atau tidak, aku tak peduli. Tapi secara jujur aku coretkan kat sini; lagi banyak mereka 'mempermainkan' fikiran orang ramai, lagi tipislah keyakinan orang macam aku ni pada mereka... Tak caya? hangpa  tunggu nah! Tiup sangkakala, kita sama-sama pi pangkah!... kih kih kih

Sedarlah wei,  'puisi syahdu' yang korang nyanyikan tu dah tak 'semerdu' lagu melayu pada 2 dekad yang lalu... Cepat-cepatlah compose irama yang baru dan 'kontemporari' dari sekarang ya... kih kih kih

Jom senyum poyo kan mereka!

Thursday, July 19, 2012

MARHABAN YA RAMADHAN

Alhamdulillah, masih dipanjangkan lagi umur sampai hari ini... semoga sempat lagi nyambut Ramadhan 1433h... 

Insya Allah, lagi 2 hari umat Islam kat Malaysia akan menyambut Ramadhan. So, aku mengambil kesempatan ni nak ucap selamat berpuasa kepada semua umat Islam dimana sahaja anda berada… Marilah bersama-sama kita ‘puasakan’ diri kita dari perkara-perkara buruk yang sememangnya kita dah tahu… (usah tipu diri sendirilah… hehehe)

Sepanjang Ramadham ini diharap kurangkan lah sesi kutuk mengutuk dan hapuskan jugak aktiviti ‘mencari tulang dalam telor’…. Sebab kalau terjumpa tulang dalam telor tu sendiri mau ingat lah… kih kih kih… Ni aku pesan pada diri aku sendiri dan jugak pada korang yang membaca coretan aku ni. Semoga Ramadhan kali ni lebih berkat dan kita semua mendapat rahmat yang berlipat kali ganda Insya Allah… Jangan lipat gandakan dosa kering pulak… hehehe.

Ini sekadar coretan dari aku, lupakan lah sementara fahaman politik dan fokus lah pada amalan sendiri… Bukan nya menyibuk dengan amalan orang lain… Walaupun kubur lain-lain tapi kalau dah mampos nanti, orang lain jugak yang akan tolong menyelesaikan urusan pengkebumian kita…  Pas tu baru sendiri pi jawab kat bawah sana tu…

Marhaban Ya Ramadhan…  Wallahu A’lam…

Thursday, July 12, 2012

DRAMA LIWAT BAKAL BERSAMBUNG?

Agak lama jugak aku tidak mencoretkan apa-apa disini sebab tak banyak cerita baru yang masuk dalam kepala aku. Sebagai karyawan, aku memang tak suka sesuatu yang bersifat 'klise'. So, aku ambil keputusan untuk merehatkan jari jemari aku dari menaip kisah yang berulang-ulang.. 

Sebenarnya dah hampir dua bulan aku tak menonton berita 'tiga suku' yang sering mengulang-ulang kisah silam dengan meng'kontemporari'kan cara penyampaiannya. Namun, semalam ntah apa 'jin' yang melintas depan aku, tetiba je aku nak tekan butang remote ke 103... Alamak! macam tepat je timing aku... Seorang wanita yang boleh tahan cun sedang menghabiskan tak tau kisah apa... dah last line. So aku memang tak nak amik tahu sangat pun... kih kih kih

Bagaimanapun, sang penglipurlara yang sorang lagi menyambung dengan kisah yang agak menarik walaupun dah diulang tayang tak tahu berapa puluh kali... macam citer filem P.Ramlee lah pulak.. lagi diulang tayang, lagi best menontonnya... omputih kata "evergreen"

So, aku terus duduk dan cuba nak tahu sikit walaupun aku memang pakai 30-40% dari cerita diaorang tu... Rupa-rupanya mereka nak mempromosikan drama yang paling popular yang telah ditamatkan siarannya beberapa bulan lalu... Maknanya, drama ini bakal disambung semula sekiranya mendapat 'skrip' yang 'kreatif' dan menarik dari  'penulis' yang hebat ini. 'Penulis skrip' ni memang tak pernah menonjolkan dirinya sebab tak mahu dikejar-kejar oleh 'penerbit' yang inginkan karya hebatnya... lagi pun dia memang tak sukakan publisiti... Pada dia, populariti karyanya itu lebih penting dari dirinya sendiri.... Dan yang lebih utama ialah, masyuuuuukkkk! KahKahKah....

Persoalan yang terlintas dikepala hotak aku ni ialah; benarkah drama popular ini akan bersambung? Dan sekiranya benar, mampukah 'kisah' ini mengekalkan popularitinya seperti 'musim pertama' dan 'musim kedua'?
Sebab musim kedua yang lalu, watak antagonis telah menjadi protagonis...  So apa nak citer lagi... Mungkin 'penulis skrip' dah tersilap tulis babak terakhir kot? KahKah Kah...

So, rasanya kali ini penulis terpaksa memecahkan otak untuk membentuk satu karekter baru yang boleh menjadikan hero drama ini kembali menjadi antagonis supaya dia tidak berani keluar dalam salah satu babak penting iaitu 'majlis keramaian' yang hanya diadakan lima tahun sekali.... aduuh! tak kan nak sad ending... tak hindustan lah cam ni... kih kih kih...

Apa pun plot drama 'musim ketiga' ini, aku memang dah tak minat lagi nak follow... sebab, aku dah dapat agak apa endingnya.... walaupun kemungkinan aku salah.... KahKahKah....

Poyo tak?


Monday, July 2, 2012

YANG TERSIRAT DISEBALIK 'PERJUANGAN'?

Secara keseluruhannya, dapatlah aku simpulkan di negara tercinta aku ni terlalu banyak yang perkara tersirat disebalik 'keindahan' yang tersurat... Siang malam kita di momok kan dengan berita yang 'muluk-muluk' hinggakan ramai antara kita alpa dan terpengaruh dengan perkara yang belum pasti... Apalagi kalau ianya adalah berita yang 'kununnya' akan memberi keuntungan yang 'berlipat ganda'... Terus je nak sain... Pastu terus menganggap depa ni macam Godfather.... 'Pendek kata' mereka ni lah yang sebenarnya pemimpin yang bermatian untuk memperjuangkan masa depan kita... adush!!!

Sebagai anak Felda, aku rasa wajar untuk aku mencoretkan apa yang terbuku di hati. Memang aku sakit hati yang teramat sangat ni... Walaupun aku tak pasti sejauh mana kebenarannya, tetapi boleh aku ambil isu ini sebagai 'hampir benar' apabila setelah beberapa hari berita 'gampang' yang menyakitkan hati ini keluar dimedia sosial, tuan yang empunya diri tidak menafikannya... pun begitu, aku sangat berharap agar ianya 'tidak benar' atau apa yang ditafsirkan sebagai 'fitnah'... huhu

Beberapa hari lepas, aku terbaca di FB bahawa beberapa orang insan 'mulia' yang kononya memperjuangkan nasib warga felda telah memiliki lebih seratus ribu unit saham FGVH yang baru disenaraikan. Uwaaah! patutlah bersungguh-sungguh 'memperjuangkan' penyenaraiannya... rupa-rupanya? argh! makin panas hati aku ni...

Persoalan yang wujud dalam kepala hotak aku ni ialah, camana insan yang tak punya tanah walau seinci pun dalam Felda ni boleh mendapat lot sebanyak itu? sedangkan para peneroka hanya ditawarkan sebanyak 800 unit je? Memang gampang.... Kalau dikira secara rambang, dengan nilai pada hari pertama dagangan je dia dah dapat lebih seratus ribu, walaupun dalam bentuk nombor... So, siapa yang memperjuangkan hak siapa ni?  Siapa yang didahulukan dan Apa yang diutamakan ni???????? 

Aku tak tahu lah sampai bila insan tertentu di negara ini nak mengaburi mata kita dengan pandangan scenary yang indah-indah tetapi sebalik keindahan itu ada pemandangan yang lebih indah oleh insan lain yang rakus walaupun  pernah terbongkar melakukan penyelewengan sedikit masa dulu... Boleh aku tafsirkan disini bahawa dia lah yang didulukan dan dialah juga yang diutamakan... Hampeh!!! 

Agaknya, nak cover balik apa yang dah 'terlepas' dulu kot... Semoga Allah menyelamatkan hamba Nya yang teraniaya oleh insan yang buta hati dan berqiblatkan nafsu ini... 

Wallahu A'lam

MY Channel

Loading...