Wednesday, June 20, 2012

SIAPA TAKUT SIAPA?

Aku tak tahu apa nak jadi dengan para pemimpin di negara tercinta aku ni… Setiap hari, nampaknya diaorang ni lebih sibuk untuk menjawab dan menepis pelbagai isu yang tak sepatutnya di beri perhatian langsung jika mereka ni tak de kena mengena… kenapa tak kata ‘pi mampos’ la korang?

Banyak isu penting yang sepatutnya diberi perhatian. Tapi yang aku nampak, hampir semua pemimpin pilihan rakyat yang selalu cakap berapi-api  tu ‘kecut’ dan takut sangat dengan yang ‘seorang’ ni… kenapa agaknya ya? Korang tahu tak? Beratus lagi, malah mungkin beribu lagi manusia yang sepatutnya digentarkan oleh mereka ni, tapi yang ‘sorang’ ni umpama musuh yang sangat ‘power’….  korang mesti tahu siapa dia kan? Kah kah kah

Macam yang aku ulang berpuluh kali dalam coretan aku sebelum ni, aku bukanlah penyokong mana-mana pihak… malah tak pernah mendaftar menjadi ahli mana-mana parti pun dalam Malaysia ni… kalau ada pun, jadi ahli Persatuan Pekerja Filem Malaysia jer... Hehehe... sebabnya simple... bagi aku,  belum ada sorang pun yang boleh meyakinkan aku bahawa setiap orang dalam parti tu akan berjuang seikhlas nya…. Yang aku nampak, kebanyakannya cuma nak ambil kesempatan mencari kepentingan peribadi… sorilah… selama ni pun, aku tak pernah hidup dengan ‘suapan’ diaorang tu…

Cuma ada lah satu dua orang yang aku memang respek sejak tahu ‘nama’ diorang tu… Antara top list aku ialah TGNA… Biar apa pun yang orang kata tentang dia, aku tetap menghormati dan memakai nasihat-nasihatnya…. Kalau satu Malaya tak setuju pun, peduli apa dengan aku… sebab aku ada otak yang boleh dimanafaatkan untuk berfikir…. Aku punya pasal lah… hehe

Aku dapat rasakan bahawa manusia lain, baik dalam negara (yang urat kematangannya masih bercantum), mahu pun kat luar negara sana akan mentertawakan setiap kali 'gaya' berita arus perdana negara ini melaporkan berita setiap hari… Mana tidaknya, kalau bukan komen 'sebelah pihak' tentang musuh ‘sorang’ ni, pasti laporan kisah beberapa buah negeri yang bukan ditadbir oleh mereka… seolah-olah, negara ni hanya ada 2-3 buah negeri je yang ada masalah… negeri lain semuanya ‘selamat’ sebab dibawah pentadbiran diaorang tu…. 


C’mon lah… we are entering 22nd century… orang dah tak buta dan pekak lagi… Makcik Felda pun boleh komen cam ni ‘... Kan semalam dan hari tu dah cerita hal ni… hari ni pun cerita lagi… tak de berita lain ke? Tak pun pemberita ni tak sempat nak cari berita baru kot….”  Cam tu la bunyinya yang kau pernah dengar sendiri…. Senyum poyo je aku…..kihkihkih

So, aku pun dah penat nak coretkan cerita cam ni… pergi mamposlah… Aku cadangkan, tolonglah cepatkan pilihanraya… supaya semua orang boleh buat kerja dengan fokus pada isu yang lebih penting… kalau tak siang malam asyik dok nak cari salah orang je…. Abih tu “siapa yang didahulukan dan apa yang diutamakan ni?” …. Tengkorak ko la….

MY Channel

Loading...