Thursday, May 24, 2012

GUNA ROKET NAK KE BULAN?

Dah lama aku tak minat nak menonton news kat semua stesen TV kat Malaysia ni.... Nak tahu nape? tak yah cakap lah... korang mesti dah tau. Tapi tak pe lah. Aku bagi tau jugak lah.... Mmm, sebab pada aku semuanya 3 suku... Siang malam, membodek dan mengutuk je kerjanya. Kah kah kah.. Sumber berita aku banyak datang dari online news, blog dan lain-lain social network seperti Twitter dan FB... biarpun masih ada elemen bodek dan kutuk tu, tapi dia di coretkan oleh individu itu sendiri... bukan oleh 'chief editor'...

Tapi ntah camana, semalam aku 'tersalah tekan' butang lak... tetiba aku ternampak ada debat lak kat satu channel ni... Nampak dua orang muda yang aku kira hebat jugaklah sedang mendebatkan isu PTPTN dengan rancak betul.. Mula-mula tu memang rasa nak tukar channel. Tapi bila 'ternampak' cara dia orang bercakap tu macam menarik, profesional... aku 'terpaksa'lah tunggu sampai habis... berjaya jugak dia orang tarik perhatian aku kali ni...kih kih kih

Namun, aku tak suka jadi seorang yang prejudis. So, aku cuba digest dan blend dalam kepala hotak aku ni sambil mendengarkan hujah-hujah dua-dua pihak.... Pada aku yang setengah masak ni, aku boleh katakan 'not too bad' tentang debat ni... satu perkembangan yang sihat. Cuma apa yang aku rasakan, masih ada beberapa perkara pokok yang tidak terjawab didalam debat ini... Malah, ianya menjadi satu persoalan pulak? aduih, nape lah aku gi tengok semalam... kan dah fening... mmm, tak de pasal cari pasal...Tapi, aku punya pasal lah... KahKahKah!

Persoalan yang bermain dikepala aku ialah apabila salah seorang dari mereka mempertikaikan tentang 'hutang jerung' yang tak berbayar, dengan 'hutang bilis' student yang dikejar-kejar.... Persoalan ini dijawab secara 'sangat selamat' dengan alasan 'jerung' tu dah buat penyelesaian diluar mahkamah... So what? kalau bincang kat luar Mahkamah tu bayar ke tak? hampir setengah billion tuuuuuu! Sape bleh jawab?

Namun camana pun aku bangga dengan dua orang muda ni... memang berkarisma dan boleh dilihat sebagai bakal pemimpin masa depan... cuma 'platform' mana yang nak dipakai je... Sebab pada aku, 'platform' mereka ini akan mempengaruhi cara pemikiran dan hujah-hujah mereka... So, Hijau atau Biru? Roket, Bulan atau Timbang? Pilih pilih!!! Kikihkihkeh!

Percaya tak, kalau dua-dua bersatu 'gunakan Roket' dan 'Belon Terbang' untuk 'pergi ke Bulan' untuk mencari solution, kita tak perlu lagi 'Dacing' untuk menimbang berapa berat hutang yang perlu ditanggung oleh kumpulan 'bilis' yang sedang terperangkap didalam perangkap 'jaring halus' yang sentiasa terbentang di bumi tercinta ini... KaH KaH Kah...

Senyum poyo lah sikit!

No comments: