Monday, November 14, 2011

Kondo untuk Lembu?


Ini satu berita yang paling lucu yang pernah aku baca pada minggu kedua bulan November 2011. 

Ketika beberapa pihak mempertikaikan pembelian kondo bernilai hampir 10juta yang menggunakan dana projek lembu oleh mereka yang terlibat, tetiba keluar pulak satu statement yang mengatakan pembelian kondo itu  sebenarnya merupakan satu pelaburan...Huh! statement apa ni? Kah kah kah... 

Rasanya ini hampir sama dengan statement 'orang kerusi" Felda satu ketika dulu : 'Pinjaman KWSP adalah satu penghargaan'... kah kah kah

Apapun cuba korang baca berita yang dipetik dari MalaysiaKini pada 11 Nov 2011 ni:

MalaysiaKini: Ketua pemuda Umno, Khairy Jamaluddin mengakui bahawa syarikat National Livestock and Meat Corporation yang dimiliki anggota keluarga menteri kabinet, Datuk Seri Shahrizat Jalil telah membeli unit apartmen mewah One Menerung di Bangsar, dilaporkan dengan bayaran sebanyak RM9.8 juta.

NONEPembelian kondominium itu dibuat supaya NLMC mendapat pulangan pelaburan memandangkan projek lembu fidlot oleh National Feedlot Corporation mengalami kelewatan operasi, kata ahli parlimen Rembau itu dalam tulisan di blognya, rembau.net.

"Apabila kelewatan ini berlaku, pihak pengurusan NFC berdepan dengan keputusan penting. Apakah mereka hanya biar duit yang diberi kepada NLMC itu dalam akaun semasa yang tidak memberi pulangan yang besar sambil menunggu ladang-ladang satelit dan pusat penyembelihan antarabangsa dibangunkan?

"Kalau dibiar sahaja duit itu dalam akaun semasa, bukan sekadar ia tidak membawa pulangan tetapi dengan iklim ekonomi dunia yang melihat fenomena inflasi atau kenaikan harga barang, nilai sebenar duit ini mungkin terhakis," kata Khairy lagi.

Berita seterusnya boleh korang baca kat MalaysiaKini 11 Nov la... kah kah kah
Ini bukanlah urusan aku. Dan tak de kene mengena ngan aku pun... Tapi, bila terbaca berita cam ni, aku tak leh nak tipu diri aku la... aku yang sekolah atap ni pun tertanya-tanya juga... persoalan yang ada dalam kepala hotak aku ni ialah: 

1. Kenapa orang lain tolong jawabkan pulak ni...??? ke aku yang tak mengikuti "catatan sejarah"... kah kah kah

2. Setakat pemahaman aku, asalnya pinjaman tu nak buat projek lembu... Nape pulak pegi beli Kondo? Kalau pun memang nak 'divers' bisnes tu, nape sampai orang tanya baru nak jawab... fundingnya tu bukan ke pinjaman.?  kwang kwang!

3. Kalau memang nak buat pelaburan hartanah yang memang terbukti menguntungkan, kenapa pulak 'register' nak buat projek lembu? Hmmm... complicated!

Rumusan peribadi yang aku boleh buat ialah, Mungkin ini projek "Kondo untuk Lembu"... Kah Kah Kah.... kih kih kih....

© Senyum Poyo

No comments:

MY Channel

Loading...