Tuesday, November 22, 2011

HARIMAU MUDA | KEPULANGAN BERMARUAH!



Mmmm... Aku rasa ramai yang mencari alasan untuk pulang awal pada tanggal 21 November 2011 kelmarin.  Tak kurang juga yang cuba ambil cuti (bagi yang kerja malam) atau apa-apa excuse yang boleh dijadikan alasan.

Tujuannya cuma satu….. untuk bersama memberikan sokongan padu kepada Harimau Muda di Final Bolasepak Sukan Sea Indonesia....
Biarpun permulaan yang agak mengecewakan apabila nyanyian lagu Negaraku di persenda dan diejek oleh ‘spesis’ yang tidak bertamadun di Stadium Bung Karno, namun inilah pembakar semangat yang sebenar untuk hero-hero muda kita. Ejekan itu umpama satu simbolik sorakan pembakar semangat dari 27 juta rakyat Malaysia yang mana bilangan itu hampir menyamai penduduk di Jakarta… hehehe.
Ternyata hero-hero muda kita jauh lebih matang daripada ribuan penyokong Garuda yang belum menjengah ‘ketemadunan’ bersukan. Sukar untuk mereka menerima hakikat bahawa anak muda dari negara yang bernama Malaysia ini lebih jauh kehadapan meninggalkan mereka dari sudut kematangan pemikiran. Diminda mereka ini, Malaysia umpama 'penyamun' atau 'lanun' yang hanya ingin mengambil hak mereka....
Tidak banyak yang dapat aku simpulkan tentang kehebatan permainan kedua-dua pasukan. Aku tidak punya ayat yang lain daripada;  Harimau dan Garuda sama-sama memikili kehebatan tersendiri… Cuma hakikat dalam pertandingan, pasti ada kalah dan menang…
Mungkin berkat kesabaran dan doa dari seluruh rakyat Malaysia, Allah telah menganugerahkan kemenangan ini kepada team kita….
Mmmm... Untuk rakan kita yang ‘tidak bertamadun’ di Indonesia, ini adalah satu peringatan dan pengajaran diatas ‘kebongkakkan’ kamu selama ini….
And now, keputusan telah ditelanjangkan kepada lebih 200juta warga Indonesia tanpa sesuatu yang diselindungkan.  Tidak perlu ada bukti yang harus kita terjemahkan di ‘mahkamah agong’ sukan sea 2012. Kepada spesis yang belum ‘bertamadun’ di sana, ini hakikat yang harus diterima… Mulakan lah membeli buku dan bahan bacaan yang berkaitan dengan TAMADUN manusia dalam segala aspek. Menjadi ‘ekstremis’ tidak akan menjadi 'kompas' kearah pembentukkan seorang manusia yang bertamadun….
Kepada hero-hero harimau muda, tahniah yang tidak terhingga dari aku dan seluruh rakyat Malaysia… termasuk juga beberapa orang rakyat ‘asing’ yang memiliki status pemustautin tetap di negara ini…. (aku nampak ramai yang menyokong anda)
Sesungguhnya anda bukan sahaja pulang sebagai hero, tetapi anda telah pulang dengan mengangkat maruah rakyat di negara Malaysia yang tercinta ini…. Kudos! 
Anda semua telah ‘mengajarkan’ satu ilmu kepada 'saudara-saudara' kita diseberang tentang bagaimana cara untuk menjadi manusia bertamadun dirantau ini….

Tahniah HarmauMuda! We are so proud of you… Aaauuuuuuummmmm!!!!!


No comments: