Tuesday, November 22, 2011

HARIMAU MUDA | KEPULANGAN BERMARUAH!



Mmmm... Aku rasa ramai yang mencari alasan untuk pulang awal pada tanggal 21 November 2011 kelmarin.  Tak kurang juga yang cuba ambil cuti (bagi yang kerja malam) atau apa-apa excuse yang boleh dijadikan alasan.

Tujuannya cuma satu….. untuk bersama memberikan sokongan padu kepada Harimau Muda di Final Bolasepak Sukan Sea Indonesia....
Biarpun permulaan yang agak mengecewakan apabila nyanyian lagu Negaraku di persenda dan diejek oleh ‘spesis’ yang tidak bertamadun di Stadium Bung Karno, namun inilah pembakar semangat yang sebenar untuk hero-hero muda kita. Ejekan itu umpama satu simbolik sorakan pembakar semangat dari 27 juta rakyat Malaysia yang mana bilangan itu hampir menyamai penduduk di Jakarta… hehehe.
Ternyata hero-hero muda kita jauh lebih matang daripada ribuan penyokong Garuda yang belum menjengah ‘ketemadunan’ bersukan. Sukar untuk mereka menerima hakikat bahawa anak muda dari negara yang bernama Malaysia ini lebih jauh kehadapan meninggalkan mereka dari sudut kematangan pemikiran. Diminda mereka ini, Malaysia umpama 'penyamun' atau 'lanun' yang hanya ingin mengambil hak mereka....
Tidak banyak yang dapat aku simpulkan tentang kehebatan permainan kedua-dua pasukan. Aku tidak punya ayat yang lain daripada;  Harimau dan Garuda sama-sama memikili kehebatan tersendiri… Cuma hakikat dalam pertandingan, pasti ada kalah dan menang…
Mungkin berkat kesabaran dan doa dari seluruh rakyat Malaysia, Allah telah menganugerahkan kemenangan ini kepada team kita….
Mmmm... Untuk rakan kita yang ‘tidak bertamadun’ di Indonesia, ini adalah satu peringatan dan pengajaran diatas ‘kebongkakkan’ kamu selama ini….
And now, keputusan telah ditelanjangkan kepada lebih 200juta warga Indonesia tanpa sesuatu yang diselindungkan.  Tidak perlu ada bukti yang harus kita terjemahkan di ‘mahkamah agong’ sukan sea 2012. Kepada spesis yang belum ‘bertamadun’ di sana, ini hakikat yang harus diterima… Mulakan lah membeli buku dan bahan bacaan yang berkaitan dengan TAMADUN manusia dalam segala aspek. Menjadi ‘ekstremis’ tidak akan menjadi 'kompas' kearah pembentukkan seorang manusia yang bertamadun….
Kepada hero-hero harimau muda, tahniah yang tidak terhingga dari aku dan seluruh rakyat Malaysia… termasuk juga beberapa orang rakyat ‘asing’ yang memiliki status pemustautin tetap di negara ini…. (aku nampak ramai yang menyokong anda)
Sesungguhnya anda bukan sahaja pulang sebagai hero, tetapi anda telah pulang dengan mengangkat maruah rakyat di negara Malaysia yang tercinta ini…. Kudos! 
Anda semua telah ‘mengajarkan’ satu ilmu kepada 'saudara-saudara' kita diseberang tentang bagaimana cara untuk menjadi manusia bertamadun dirantau ini….

Tahniah HarmauMuda! We are so proud of you… Aaauuuuuuummmmm!!!!!


Monday, November 14, 2011

Kondo untuk Lembu?


Ini satu berita yang paling lucu yang pernah aku baca pada minggu kedua bulan November 2011. 

Ketika beberapa pihak mempertikaikan pembelian kondo bernilai hampir 10juta yang menggunakan dana projek lembu oleh mereka yang terlibat, tetiba keluar pulak satu statement yang mengatakan pembelian kondo itu  sebenarnya merupakan satu pelaburan...Huh! statement apa ni? Kah kah kah... 

Rasanya ini hampir sama dengan statement 'orang kerusi" Felda satu ketika dulu : 'Pinjaman KWSP adalah satu penghargaan'... kah kah kah

Apapun cuba korang baca berita yang dipetik dari MalaysiaKini pada 11 Nov 2011 ni:

MalaysiaKini: Ketua pemuda Umno, Khairy Jamaluddin mengakui bahawa syarikat National Livestock and Meat Corporation yang dimiliki anggota keluarga menteri kabinet, Datuk Seri Shahrizat Jalil telah membeli unit apartmen mewah One Menerung di Bangsar, dilaporkan dengan bayaran sebanyak RM9.8 juta.

NONEPembelian kondominium itu dibuat supaya NLMC mendapat pulangan pelaburan memandangkan projek lembu fidlot oleh National Feedlot Corporation mengalami kelewatan operasi, kata ahli parlimen Rembau itu dalam tulisan di blognya, rembau.net.

"Apabila kelewatan ini berlaku, pihak pengurusan NFC berdepan dengan keputusan penting. Apakah mereka hanya biar duit yang diberi kepada NLMC itu dalam akaun semasa yang tidak memberi pulangan yang besar sambil menunggu ladang-ladang satelit dan pusat penyembelihan antarabangsa dibangunkan?

"Kalau dibiar sahaja duit itu dalam akaun semasa, bukan sekadar ia tidak membawa pulangan tetapi dengan iklim ekonomi dunia yang melihat fenomena inflasi atau kenaikan harga barang, nilai sebenar duit ini mungkin terhakis," kata Khairy lagi.

Berita seterusnya boleh korang baca kat MalaysiaKini 11 Nov la... kah kah kah
Ini bukanlah urusan aku. Dan tak de kene mengena ngan aku pun... Tapi, bila terbaca berita cam ni, aku tak leh nak tipu diri aku la... aku yang sekolah atap ni pun tertanya-tanya juga... persoalan yang ada dalam kepala hotak aku ni ialah: 

1. Kenapa orang lain tolong jawabkan pulak ni...??? ke aku yang tak mengikuti "catatan sejarah"... kah kah kah

2. Setakat pemahaman aku, asalnya pinjaman tu nak buat projek lembu... Nape pulak pegi beli Kondo? Kalau pun memang nak 'divers' bisnes tu, nape sampai orang tanya baru nak jawab... fundingnya tu bukan ke pinjaman.?  kwang kwang!

3. Kalau memang nak buat pelaburan hartanah yang memang terbukti menguntungkan, kenapa pulak 'register' nak buat projek lembu? Hmmm... complicated!

Rumusan peribadi yang aku boleh buat ialah, Mungkin ini projek "Kondo untuk Lembu"... Kah Kah Kah.... kih kih kih....

© Senyum Poyo

Friday, November 11, 2011

11 Sebab Pada 11.11.11

Hmmm... aku tertarik membaca berita m-star online ni... so, aku nak kongsikan dengan korang yang belum sempat baca.... Ha, ini adalah 11 sebab mengapa PRU13 tidak akan diadakan tahun ini yang aku petik dari m-star online:
KUALA LUMPUR: Khabar angin yang mengatakan pilihan raya umum (PRU) akan diadakan pada tahun ini telah kedengaran sejak beberapa bulan yang lalu walaupun tempoh memerintah kerajaan sedia ada masih lagi berbaki 17 bulan.
Namun terdapat 11 sebab mengapa PRU13 tidak akan diadakan pada tahun ini:

1) Barisan Nasional (BN) akan mengadakan mesyuarat Dewan Tertinggi parti itu bagi membincangkan mengenai pembahagian kerusi dikalangan 14 parti komponennya. Pemilihan calon yang dikemukakan akan dipersembahkan kepada Pengerusi BN, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dalam mesyuarat yang akan diadakan pada petang Jumaat di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).
2)Peperiksaan awam seperti Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) akan hanya berakhir pada pertengahan bulan Disember. Ini kerana kebanyakan dewan serta bilik darjah sering digunakan sebagai pusat membuang dan mengira undi oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). SPM akan hanya berakhir pada 14 Disember sementara STPM pula akan berakhir pada lewat sehari kemudian.

3)Kumpulan terakhir jemaah Haji Malaysia akan hanya berlepas pulang ke tanah air selepas 11 Disember dan kira-kira 30,000 rakyat Malaysia pergi ke Mekah untuk menunaikan haji pada tahun ini. Adakah satu tindakan yang tidak popular mengadakan pilihan raya ketika mereka (jemaah haji) masih belum pulang ke tanah air. Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM) menjangkakan hujan pada musim monsun kali ini adalah lebih buruk daripada tahun lalu.

4)Berdasarkan kejadian banjir yang berlaku di Thailand, pakar melaporkan taburan hujan yang diterima di Malaysia akan meningkat lebih 40 peratus daripada musim monsun sedia ada. Adalah sukar untuk mengadakan pilihan raya ketika musim banjir kerana ia mungkin terpaksa ditangguhkan kerana banjir yang teruk.

5)Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengesahkan bahawa mereka akan pergi bercuti pada bulan Disember.

6)Perhimpunan Agung Umno akan diadakan pada 29 November hingga 3 Disember dan agak mustahil untuk parti itu mengambil bahagian dalam pilihan raya kerana mereka perlu mengadakan mesyuarat beberapa minggu untuk merancang tindakan serta starategi untuk menghadapi pilihan raya.

7)SPR memerlukan notis sekurang-kurangnya 60 hari untuk membuat persediaan dalam menghadapi pilihan raya umum sekiranya Parlimen dibubarkan dalam tempoh beberapa minggu. Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata walaupun Parlimen mungkin akan dibubarkan dalam bulan ini atau Disember. Namun suruhanjaya berkenaan mempunyai masa untuk mengadakan PRU pada bulan Januari tahun hadapan.

8)Najib juga mahu memastikan negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) masing-masing serta turut mengadakan PRU pada tarikh yang sama. Beliau tidak mahu mengadakan pilihan raya sebanyak dua kali dalam tempoh yang singkat. Setakat ini hanya Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang bersetuju sementara, Selangor, Kedah dan Pulau Pinang enggan mengambil tindakan yang serupa. Menurut sumber, Najib telah dimaklumkan bahawa tiga negeri berkenaan tidak akan membubar DUN masing-masing sekiranya PRU13 diadakan pada tahun ini.

9)Najib telah mengumumkan beberapa langkah penambahbaikan bagi meringankan beban rakyat dalam pembentangan Bajet 2012 serta langkah pembaharuan seperti memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) . Semua langkah yang diumumkan ini akan berkuat kuasa tahun hadapan.

10)Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen bagi penambahbaikan sistem pilihan raya baru sahaja memulakan tugas mereka dan mereka tidak mampu menyiapkan tugas tersebut dalam tempoh tujuh minggu. Adalah satu perkara yang ganjil sekiranya Najib mengadakan pilihan raya namun tanpa membuat perubahan yang telah dijanjikan dalam sistem pilihan raya sedia ada.

11)Sebab yang kesebelas ialah kerana hari ini adalah 11 November dan nombor 11 merupakan angka kegemaran Najib. Ramai yang mendakwa Najib akan membubarkan Parlimen untuk mengadakan PRU pada tarikh bertuahnya itu. Bagaimanapun sehingga kini tidak ada tanda yang menunjukkan beliau akan mengumumkan sesuatu yang penting hari ini.

Dengan 11 sebab yang dikemukakan itu, besar kemungkinan PRU13 tidak akan diadakan dalam tempoh 50 hari akan datang....

So bila la agaknya ye? Sapa tahu? Kih kih kih.....

© Senyum Poyo

Tuesday, November 8, 2011

Bingung VS Bengong!

Minggu lepas aku terbaca di sebuah akhbar arus perdana (of course bukan favorite aku la) tentang perlantikan beberapa orang senator di DR. Aku kebingungan sekejap walaupun aku tahu yang aku tak patut bingung pun... Tapi bagaikan tak leh nak halau bingung aku tu kemana-mana...  aduish!

Aku sebenarnya bingung sebab terbaca nama salah seorang dari yang terpilih dilantik menjadi senator tu. Beliau memang popular satu ketika dulu, tapi  hmmmm....

Aku tidak mempertikaikan keputusan tapi cuma tertanya-tanya lah pulak. Kriteria apa yang membuatkan seseorang itu dilantik jadi senator? Satu Malaya dah tahu yang beliau ni pernah jadi kontroversi dalam isu.... tuuuuutttt! Tak yah lah aku sebut kat sini. Sebab korang semua pun dah tahu kot. Kalau tak tahu tu, pandai-pandailah cari tahu.... kih kih kih....

Cuma aku semakin heran dengan senario yang berlaku kat negara ni. Tak tahu dah berapa orang dilantik jadi 'pemimpin' dari golongan kaum kontroversi? Adakah  populariti melalui kontroversi menjadi salah satu 'penanda aras' untuk memegang sesuatu title ??? Entahlah, aku tak tahu!

Mmmm.... Apapun, akal yang lembab aku ni dah merasakan sesuatu yang aneh dalam isu ini. Sesuatu yang 'hangat' akan berlaku dan sudah boleh dijangka...  Ops! ini pandangan peribadi aku je! kah kah kah....

Tapi tak kesahlah, aku punya akal, aku rasa aku berhak nak fikir apa pun.... sapa suruh buat pengumuman tanpa ada penjelasan.... Hngh! mungkin aku yang kepala bana kot! Bengong dan tak faham-faham.... So, 'bingung' vs 'bengong'!

Mungkin mereka yang sewaktu dengannya ada jawapan... Tungguuuuu!!!!

© Senyum Poyo

MY Channel

Loading...