Thursday, September 29, 2011

SEORANG 'PEJUANG' YANG POYO

Beberapa hari ni, aku sengaja mengikuti perkembangan seorang daripada ratusan spesis yang tak punya pendirian ni. Aku boleh gelarkan dia ‘Mat Serban’lah. Sebab kebelakangan ni selalu nampak keluar kat TV dengan pakai serban… lagi pun aku tengok dia pun pandai menggelarkan orang dengan macam-macam ‘MAT’. Baguih konon… piiii dah!
Dia ni macam tak de keje lain lah. Tiap-tiap hari asyik nak memprovokasi orang melalui twitternya. Aku masih ingat lagi pada bulan Ramadhan yang lepas (tapi tak ingat ramadhan ke berapa lah), aku ada terbaca di twitternya bahawa beliau sedang berada ditanah suci... Buat umrahlah kot..  Alhamdulillah… syukur nak berubah dah...
Tapi you know what?? Sama jer ghoper nye... Patutnya bila dah kat sana tu, apalagi dalam bulan yang mulia, buatlah amal ibadat. Ni tak, macam duduk kat koridor depan masjid India tu je.... kat masjid India tu pun orang tak berenti bertasbih... Eh sorry la... aku pun tak nampak masa tu... agak-agak je.
Yang mengejutkan aku ialah, masa kat sana pun dia masih nak aktif postkan komen mengutuk orang lain. Dan salah sorang yang sering dikutuknya, ialah orang yang dulunya dia sanjung, sokong dan pertahankan. Tak yah lah aku mention kat sini. Tak tahu lah aku kalau ada  plak orang lain yang ‘operate’ twitter nya… kah kah kah
Aku tak berapa nak faham dengan dia ni. Oppps, sebenarnya tak perlu faham pun… cuma aku terfikir jap. Kalau ini lah rupa dan karekter seseorang yang kononnya berjuang untuk menegakkan agama dan kebenaran, apa agaknya akan jadi dengan negara ini? Lebih teruk lagi sebab dia selalu berceramah tentang akhlak dan isu yang sewaktu dengannya…. kalau ada je isu yang kontroversi sikit, hah mulalah dia melalak siang malam kat TV dan suratkhabar. Lagi satu yang aku heran, reporter tahu pulak nak cari dia kat mana tu! aduih...
Udah-udah la tu Yob! Ketika diberi kesempatan berada di kedudukan ko tu, nyawa pun masih ada sikit lagi,  cubalah buat sesuatu yang memberi manafaat untuk masyarakat. Bukan jadi lambakan spesis yang berjuang tak tahu untuk apa. Oppps! Silap…. dia tahu untuk apa...  Kih kih kih….
Ya Allah, selamatkan lah negara ku yang tercinta ini.
© Senyum Poyo

No comments: